دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-20
کد خبر: 4740 |
تاریخ انتشار : ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۶ |
ارسال به دوستان
پ

در نهمین جلسه کمیسیون حمل ونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی، به موضوعات مختلفی از جمله نحوه تشخیص عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده شرکت های حمل ونقل بین المللی و چگونگی دریافت هزینه ها در انبارهای عمومی گمرک در ایستگاه شهید مطهری پرداخته شد و گزارشی در خصوص آخرین وضعیت مرز دوغارون ارائه شد.

پایگاه خبری صنعت لجستیک؛ در نهمین جلسه کمیسیون حمل ونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی، به موضوعات مختلفی از جمله نحوه تشخیص عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده شرکت‌های حمل ونقل بین المللی و چگونگی دریافت هزینه ها در انبارهای عمومی گمرک در ایستگاه شهید مطهری پرداخته شد و گزارشی در خصوص آخرین وضعیت مرز دوغارون ارائه شد.

هزینه های دریافتی انبارهای عمومی متناسب با خدمات ارائه شده نیست

«محمود امتی»، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی تصریح کرد: اغلب شرکت های ترانزیتی و فورواردی در حوزه مالیات بر ارزش افزوده دچار مشکل هستند. شرکت های حمل ونقل علاوه بر پرداخت عوارض بابت دموراژ و انبارداری، باید مالیات بر ارزش افزوده آن را نیز پرداخت کنند. این در حالی است که دستگاه های ارائه کننده خدمات باید این مالیات را پرداخت نمایند؛ اما آنان عنوان می کنند که این مالیات بر ارزش افزوده باید در نهایت توسط صاحب کالای خارجی پرداخت شود در صورتی که تمام این مبالغ از شرکت های حمل ونقل داخلی کسر می گردد.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است تعداد تراکنش های مالی برای شرکت های حمل ونقل بین المللی متفاوت باشد؛ اما درآمد هر دو شرکت مساوی باشد؛ لذا انجمن حمل و نقل بین المللی استان بر آن شد تا تعداد فعالیت های کریری و فورواردری شرکت ها را تفکیک کند و ضروری است کارشناسی حقوقی در این خصوص صورت بگیرد.

ر ادامه، «کاظم شیردل»، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی تصریح کرد: هزینه خدمات ارائه شده از سوی مجموعه های دولتی براساس مستندات مشخص است و بالعکس، هزینه های مجموعه های خصولتی مانند انبارهای عمومی گمرک چندان شفاف نیست. ضروری است خدمات ارائه شده مکتوب و هزینه آن مشخص شود و در جلسه ای با حضور بخش خصوصی مصوب گردد.

وی افزود: بر اساس مصوبه شورای گفت وگو، دستگاه ها ذیربط موظف به مهیاسازی گمرک شهید مطهری ظرف مدت ۳ ماه هستند که این مهم محقق نشده است. تاکنون صرفا مخابرات فعالیت کرده و دکل ایرانسل نصب شده اما در سایر حوزه ها شاهد نقایصی هستیم. هم اکنون صادرکننده، کارمندان گمرک و حق العمل کارها در این گمرک بلاتکلیف هستند و این وضعیت در شأن صادرات استان نیست.

گلایه شرکت های ترانزیتی از افزایش هزینه های مرزی و توقف کانتینرها در دوغارون

در ادامه این نشست، «ابراهیم عطایی»، نایب رئیس کمیسیون حمل ونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی به تداوم وضعیت معطلی کامیون ها در مرز دوغارون اشاره و اظهار کرد: متاسفانه علی رغم افزایش تعداد دستگاه های اسکن در دوغارون هنوز با معطلی کامیون مواجه هستیم. از سویی، بخش خصوصی نمی تواند مانع افزایش هزینه هایی شود که از سوی دستگاه های دولتی اعمال می گردد؛ به طور مثال، کرایه بر اساس تن-کیلومتر افزایش یافته و هزینه اسکن ها نیز فزونی یافته است. همچنین، در ورودی مرز، برای هر شب توقف کامیون، حداقل ۲۰ دلار باید پرداخت گردد. در مجموع، متاسفانه از یکسو کالا سر موعد نمی رسد و از سوی دیگر، با خواب کامیون مواجه هستیم. این مساله سبب گلایه و انتقاد شرکت های ترانزیتی شده است.

کارشناس رسمی دادگستری بر عملکرد انبارهای عمومی نظارت دارد

«محمدعلی باقری»، سرپرست معاونت ترانزیت گمرکات خراسان رضوی نیز اظهار کرد: گمرک بخشی از وظایف خود را طبق قانون برون سپاری می کند و این مساله در خصوص گمرک مشهد نیز صدق می کند. برون سپاری بر اساس مزایده هایی با طی مراحل قانونی انجام می شود.

وی افزود: انبارهای عمومی قوانین، مقررات و ضوابطی دارند و هر اقدامی که انجام می دهند تحت نظارت کارشناس رسمی دادگستری است. گمرک به عنوان ناظر بر انجام تشریفات صحیح و مباحث امنیتی و حفاظتی، بر این مهم کنترل دارد.

باقری خاطرنشان کرد:  شورای گفت وگو بایستی پیگیری این مسئله باشد که تمامی هزینه های مرز برای شرکت ها، طبق یک لیست به بخش خصوصی اعلام شود تا در صورت عدم رضایت بخش خصوصی و مطالبه گری و پیگیری موضوع، اخذ مجوز برای کاهش هزینه ها صورت پذیرد.

قانون وظایف انبارهای عمومی در قبال گمرک را مشخص کرده است

در ادامه، «علی موحدی»، سرپرست شرکت انبارهای عمومی خراسان رضوی گفت: مجموعه انبارداری های عمومی، ستادی مشتمل بر ۷۰ شعبه در کشور است که در نقاط مختلفی از کشور در کنار گمرک هستند. انبارهای عمومی به عنوان تحویل گیرنده کالا تقریبا از ۶۰ سال گذشته فعالیت داشته اند که در گذشته ذیل وزارت اقتصاد بودند و در سال ۱۳۷۶ تفکیک و تحت نظارت وزارت راه قرار گرفتند.

موحدی یادآور شد: بر اساس ماده ۲۳ قانون امور گمرکی، بخشی از وظایف و مسئولیت هایی که بر عهده گمرک است، طبق اصل ۴۴ قانون اساسی بر مبنای برگزاری مناقصه تفویض می شود. عنوان قرارداد نیز واگذاری وظایف و مسئولیت ها است که براساس آن قرارداد، وظایف انبارهای عمومی در قبال گمرک نیز مشخص شده است.

او عنوان کرد: در ماده ۲۳ قانون امور گمرکی، مسئولیت ها و وظایفی بر عهده مرجع تحویل گیرنده کالا قرار گرفته است. انجام کلیه خدمات باربری، تخلیه، نقل و انتقال و بارشماری، جا به جایی کالا برای ارزیابی و بارگیری و انبارداری و تحویل کالا از جمله این وظایف است.

موحدی با بیان اینکه تنها اپراتوری هستیم که با سازمان بنادر قرارداد داریم و در تمامی مرزهای ۳ استان اعم از خراسان شمالی، جنوبی و رضوی تنها مرجع تحویل گیرنده کالا طبق قانون هستیم، خاطرنشان کرد: طبق قانون وظایفی بر عهده مرجع قانونی تحویل گیرنده کالا گذاشته شده که هزینه آن نیز مشخص است.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پايگاه خبري صنعت لجستيك – لجستيك نيوز در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    9 − هشت =

    [contact-form-7 id="86a5a64" title="فرم تماس 1"]