دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-20
کد خبر: 200 |
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۴ |
ارسال به دوستان
پ

اگرچه تنش های اخیر بسیار جدی هستند، اما عوامل متعددی مانع درگیری نظامی می شود که از آن جمله می توان به وابستگی اقتصادی و تجاری، مسیرهای ترانزیتی ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه و هم چنین وابستگی جمهوری آذربایجان به مسیر ارتباطی ایران برای رسیدن به نخجوان اشاره کرد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت لجستیک (لجستیک نیوز)، تنش ها بین باکو و تهران به طور فزاینده ای به شکل نظامی تجلی یافته و هر دو طرف با برگزاری مانور قابلیت های نظامی و آمادگی خود را به رخ می کشند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش ایران از زمان پایان جنگ قره باغ در سال ۲۰۲۰ میلادی چندین دوره مانور در سطوح بالا را در مناطق شمال غربی آن کشور در نزدیکی مرز ایران با جمهوری آذربایجان برگزار کرده و در آن قابلیت های زمینی و هوایی خود را به نمایش گذاشته اند.

تازه ترین مانور در اکتبر گذشته برگزار شد زمانی که سپاه برای نخستین بار پلی شناور را بر روی بخشی از رودخانه ارس ایجاد کرد که بخشی از مرز طولانی ایران و جمهوری آذربایجان را مشخص می کند.

چند روز پس از آن حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در سیونیک جنوبی ترین استان ارمنستان حضور داشت تا با افتتاح کنسولگری و اعلام امنیت ارمنستان به عنوان امنیت ایران، پیام مستقیم دیگری به جمهوری آذربایجان و ترکیه ارسال کند.

هدف از این اقدام مقابله با کریدور زنگزور بود که جمهوری آذربایجان و ترکیه می خواهند بین منطقه نخجوان و سرزمین اصلی آذربایجان ایجاد کنند که عملا یک مسیر ارتباط بزرگ ترانزیتی ایران را با قفقاز جنوبی و فراتر از آن قطع می کند.

ولی کالجی تحلیلگر قفقاز و آسیای مرکزی مقیم تهران می گوید: اگرچه تنش های اخیر بسیار جدی هستند، اما عوامل متعددی مانع درگیری نظامی می شود که از آن جمله می توان به وابستگی اقتصادی و تجاری، مسیر های ترانزیتی ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه و هم چنین وابستگی جمهوری آذربایجان به مسیر ارتباطی ایران برای رسیدن به نخجوان اشاره کرد.

او هم چنین می افزاید: علیرغم تعطیلی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران مجاری دیپلماتیک از طریق کنسولگری جمهوری آذربایجان در تبریز، سفارت ایران در باکو و کنسولگری جمهوری آذربایجان در نخجوان هم چنان باز و برقرار هستند.

به گفته کالجی ترکیه و روسیه که پس از جنگ اوکراین به طور فزاینده ای به ایران نزدیک می شوند می توانند به عنوان میانجی عمل کنند نقشی مشابه نقش ایفا شده توسط چین در ترمیم روابط ایران و عربستان سعودی.

او می افزاید: واقعیت این است که ترکیه و روسیه برخلاف ایران تصور تهدیدآمیزی از نقش اسرائیل در جمهوری آذربایجان، کریدور زنگزور و تهدید مرز مشترک ایران و ارمنستان ندارند. اولین قدم درک این نگرانی ها و پیگیری احتمالی مذاکرات منطقه ای مشترک خواهد بود.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پايگاه خبري صنعت لجستيك – لجستيك نيوز در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    دو + 16 =

    [contact-form-7 id="86a5a64" title="فرم تماس 1"]