دوشنبه, ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-06-03
کد خبر: 1532 |
تاریخ انتشار : ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۸ |
۰
1
ارسال به دوستان
پ

خط ریلی خواف تا روزنک ولایت هرات در کشور افغانستان سه شنبه ۲۰ تیرماه ۱۴۰۲ توسط مسئولان دو کشور افتتاح شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت لجستیک به نقل از ایرنا، مراسم افتتاح خط ریلی خواف تا روزنک ولایت هرات در کشور افغانستان سه شنبه ۲۰ تیرماه ۱۴۰۲، با حضور مدیر عامل سازمان راه آهن افغانستان، معاونان وزرای تجارت خارجه افغانستان، نماینده ویژه وزارت راه و شهرسازی ایران، استاندار و معاونت اقتصادی استانداری خراسان رضوی و مقامات سفارت ایران برگزار شد.

یعقوب علی نظری، استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه از مزیت های این خط ریلی، سرعت ارسال آسانتر و ارزانتر کالا برای حمل به کشور افغانستان است که با تسهیل موضوعات امنیتی و ترافیکی در مرز دوغارون صادرات به افغانستان به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت؛ گفت: با راه اندازی تنها مسیر ریلی ایران-افغانستان صادرات کشور ما به افغانستان سرعت بیشتری می گیرد.

ابوالفضل چمندی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در مراسم افتتاح راه آهن خواف – هرات درباره جزئیات این مسیر ریلی گفت: با استفاده از این مسیر، میزان ترانزیت عبوری از کشور ایران به مقصد افغانستان افزایش بسیاری پیدا می کند.

چمندی با اشاره به اینکه این ریل و مسیر ترانزیتی آن دسترسی بسیار مناسبی برای صادرکنندگان ایجاد می کند، افزود: راه آهن خواف – هرات ظرفیت جابجایی ۶ میلیون تن بار را در سال دارد که موجب افزایش صادرات این استان به کشور افغانستان می شود.

چمندی بیان کرد: مرحله دوم این خط ریلی، که در آینده راه اندازی می شود به انتقال مسافر اختصاص پیدا می کند.

وی گفت: عملیات احداث این خط ریلی پس از تغییر دولت در افغانستان به مدت ۲ سال متوقف و بدون تعمیر و نگهداری رها و تخریب شد که با تلاش بسیار این خط که در ترانزیت کالا و مسافر نقش بسیار مهمی ایفا می کند، امروز مورد بهره برداری قرار گرفت.

طرح راهبردی راه آهن خواف در شرق ایران به هرات در غرب افغانستان تکه ای مهم از پازل ارتباطی میان کشورهای منطقه است که اجرای آن از سال ۱۳۸۶ کلید خورد تا مسیر ریلی میان خواف واقع در ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد را در قالب خط آهنی به طول حدود ۲۲۰ کیلومتر به شهر هرات واقع در شمال غرب افغانستان ایجاد کند.

راه آهن خواف هرات

طرح راه آهن خواف – هرات نه تنها موجب اتصال ریلی ایران به افغانستان شده بلکه تکمیل کننده مسیری دو هزار کیلومتری در کریدور ریلی شرق به غرب جهان از چین، ازبکستان، افغانستان، ایران، ترکیه و اروپا است.

همچنین افغانستان به عنوان کشوری محصور در خشکی بدون دسترسی به آبهای آزاد جهان، با اتصال به شبکه ریلی ایران و بنادر جنوبی کشورمان از مسیری امن برای ارتباط با اروپا برخوردار می شود.

احداث خط ریلی خواف – هرات به دلیل تغییر و تحولات اخیر در افغانستان دچار مشکل شده بود که طی یکسال گذشته با پیگیریهای انجام شده و تلاش مهندسان و متخصصان ایرانی، خط تکمیل و نخستین قطار باری عصر امروز از جمهوری اسلامی ایران وارد افغانستان شد.

این اقدام راهبردی و مهم در صنعت حمل ونقل کشور که با حمایت و همراهی مجموعه راه آهن جمهوری اسلامی و کنسرسیوم ریلی ایران و افغانستان صورت گرفته منجر به یک خط امن دایمی برای حمل بار فعال شده و می تواند دسترسی جدیدی را برای تجارت بین دو کشور فراهم کنند.

راه آهن برون مرزی خواف- هرات در آذرماه سال ۱۳۹۹ بهره برداری شد و بهمن ماه همان سال با تشکیل کمیسیون تحویل موقت، قطعه سوم راه آهن خواف- هرات حدفاصل ایستگاه شمتیغ تا ایستگاه روزنک به طول ۶۲ کیلومترتحویل اداره کل خط آهن دولتی افغانستان شد؛ اما در زمان تغییرات سیاسی در این کشور بخش هایی از محور و ایستگاه روزنک دچار خسارات تخریبی و سرقت شد و در نتیجه عملیات اجرایی در باقی مانده مسیر ممکن نبود.

با وجود این مجری راه آهن خواف- هرات گفت: آذرماه سال گذشته بود که اعلام کرد ایران و افغانستان برای ترمیم خسارات واردشده به مسیر از سوی افغانستان توافق کردند تا پس از تایید شرکت ساخت وتوسعه به عنوان مجری طرح، عملیات بخش باقیمانده که در تعهد ایران بود آغاز شود و این خط مجدد آماده بهره برداری شود.

با توجه به اهمیت بهره برداری راه آهن خواف- هرات برای دو کشور، تسهیل صادرات و واردات کالا و جابه جایی مسافر و همچنین دسترسی ریلی کشور افغانستان به آب های آزاد و کشورهای همسایه راه آهن خواف- هرات از مهمترین اولویت های زیرساختی دو کشور در توسعه ترانزیت بین المللی به حساب می آید و از این رو دو کشور برای تکمیل این خط آهن، عزم جدی دارند.

در این راستا سیدحسین میرشفیع -مشاور و نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی گفت: امروز با حضور نماینده وزیر راه و شهرسازی، رئیس راه آهن افغانستان ، والی هرات و استاندار خراسان رضوی، کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل، بهره برداری از راه آهن خواف هرات که در جریان تغییر حکومت افغانستان آسیب دیده بود پس از اصلاح با اعزام یک قطار حامل ریل آغاز شد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: اعزام قطارهای تجاری با مقصد روزنک هرات در افغانستان در توسعه تجارت دو کشور بسیار موثر است. بهره برداری تجاری از این پروژه مقدمه ای برای احداث راه آهن هرات به سمت چین با سرمایه گذاری و اجرا توسط شرکت های ایرانی محسوب می شود و گام موثری در توسعه همکاری های دو ملت است.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پايگاه خبري صنعت لجستيك – لجستيك نيوز در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    نه − 9 =

    [contact-form-7 id="86a5a64" title="فرم تماس 1"]